Virksomheden

Baresso Coffee er Danmarks første kæde af espresso- og kaffebarer. I maj 2000 åbner den første Baresso Coffee på Højbro Plads i København.

”Som noget nyt åbner Baresso tidligere end de andre caféer, der først åbner ved 11-tiden. Baresso skiller sig ud ved god beliggenhed på centrale forretningsstrøg og ved at tilbyde to go-produkter. Kæden har forretningsfolk og studerende som kernekunder”, fortæller direktør Kennteh Luciani.

I dag består kæden af mere end 30 kaffebarer:

  • 18 selvstændige kaffebarer i Danmark (11 i København, 3 i Århus, 1 i Odense, 3 i Aalborg)
  • 2 kaffebarer i Arnold Busck-boghandlere (1 i København, 1 i Odense)
  • 2 kaffebarer på DFDS Seaways færger
  • 14 kaffebarer i Kvickly/Kvickly xtra-butikker
  • 1 kaffebar på Færøerne

Bortset fra kaffebaren på Færøerne og de 14 Kvickly-/Kvickly xtra-butikker, der drives på franchisebasis, er alle kaffebarerne ejet og styret centralt.

Baresso Coffee har mere end 400 fuldtids- og deltidsansatte.

undefined

Manden bag

Manden bag Baresso Coffee er Kenneth Luciani. Hans far er italiensk og moderen dansk. Efter 20 års arbejde i Italien og i Asien kom han i sommeren 1999 hjem til Danmark med familien med en intention om at drive egen virksomhed. Længslen efter en rigtig god espresso var den første byggesten til Baresso Coffee. Idéen til en kæde af espresso- og kaffebarer var opstået på de mange rejser i hele verden, som jobbet bragte med sig. Når han var hjemme i Danmark, undrede han sig over, at der i dette kaffedrikkende land ikke fandtes kvalitets-kaffebarer, som de sås i de fleste andre lande. Det skulle der gøres noget ved - og idéen til Baresso Coffee opstod.

Koncept

undefined

Med passion og ildhu har en lille gruppe danskere - på Kenneths idé - opbygget Baresso-konceptet fra bunden - fra tegning af logo, design af stole og borde, til udvikling af kaffeblandingerne og opskrifterne på kaffedrikkene samt opbygning af uddannelse og træning af medarbejdere.

Baresso har udelukkende fokus på kaffe af høj kvalitet, der håndbrygges hver gang. Der serveres ikke alkohol, og kaffebarerne har ikke køkken.

I de kommende år vil Baresso udvikle konceptet i Danmark, idet kæden ikke har aktuelle planer om at gå udenlands.

Målgruppe

”Baressos målgruppe er ganske enkelt alle voksne kaffe (the og chokolade) drikkere”, forklarer Kenneth Luciano og fortsætter: ” Der er forskel på gæsterne efter beliggenheden. Eksempelvis er der højere vægtning af forretningsfolk i områder med liberalt erhverv. Såsom Rådhuspladsen og Kongens Nytorv i København, ligesom der er mange studerende på kaffebarerne på Nørrebro og Østerbro i København. I Kvickly/Kvickly xtra ser vi fortrinsvis et bredt udsnit af danske dagligvare-kunder som gæster. Baresso på DFDS Seaways har turister som gæster, og i Baresso i Bogladen Arnold Busck ses de litterært interesserede. Kort og godt er målgruppen mennesker, der har behov for time-out, om de så er på farten, i forretningsøjemed, i vennelag eller har behov for fordybelse”.

Afslutningsvis udtaler direktøren: "Tidligere solgte vi fortrinsvis kaffe om eftermiddagen, men det er nu lykkedes os at brede salget ud over hele dagen. Danskerne har vænnet sig til at gå ind på en kaffebar om morgenen og til at tage varerne med på farten. Café-vanerne er ved at blive overtaget af kaffebar-vaner".

Figur 1: Hvilken type kaffe drikkes oftes

undefined

Kilde:
William Kolding og Lars Wiinblad, Analyse Danmark: Markedsanalyse — kaffe, gennemført for kaffeklubben.net, marts 2006