Bedste år nogensinde for KiMs KiMs' regnskab vidner om det bedste resultat nogensinde i den snart 40-årige virksomheds historie. Over en periode på fire år har KiMs oplevet årlige vækstrater på i gennemsnit ca. 30 pct. på bundlinien. Nettoomsætningen steg fra 416,9 mio. kr. i 2002 til 474,2 mio. kr. i 2003 (1). Nettoomsætning i 2003 steg med knap 14 pct. til 474,2 mio. kr. fra 416,9 mio. kr. året før. Fremgangen blev opnået på trods af hård konkurrence fra internationale spillere som Kraft Foods (Estrella), Procter and Gamble (Pringles) og Pepsico (Fritolay). KiMs manifesterede sig yderligere i 2003 som danskernes absolut foretrukne leverandør af chips og snacks med en markedsandel på godt 51 pct. Den største konkurrent, Kraft Foods, havde i gennemsnit en markedsandel i 2003 på 12 pct. (2). Hele 82 pct. af danskerne tænker på KiMs, når de hører ordene 'chips og snacks' (3). Driftsresultatet blev rekordstort: 60,7 mio. kr. i 2003 mod 47,6 mio. kr. året før, en stigning på mere end 27 pct. KiMs nåede op på en overskudsgrad på næsten 13 pct. og en forrentning af den samlede kapital på mere end 18 pct. "KiMs havde et rigtig flot år i 2003 og står stærkt på markedet og i kundernes bevidsthed. Det skyldes bl.a., at vi arbejder målrettet med at effektivisere virksomheden, udvikle nye produkter og markedsføre dem på en måde, som danskerne synes er sjov og anderledes", siger Jørn Tolstrup Rohde, adm. direktør hos KiMs og fortsætter: "KiMs har pr. 1. januar 2004 købt markedslederen inden for naturlige snacks, Trope A/S. Trope-Snacks supplerer vores sortiment flot, og vi giver hermed kunderne endnu større mulighed for at træffe en lang række spændende valg, når de er sultne for sjov. Vi ser gode muligheder for vækst fremover - både inden for de naturlige snacks og vores kendte KiMs-produkter". I 2003 kunne virksomheden bl.a. notere sig den hidtil mest succesfulde produktlancering, nemlig af Toscana chipsene, markedsført af 'Den gode bror Jørgen'. I udlandet får flere og flere også smag for KiMs' produkter. En tredjedel af KiMs' produktion går til forbrugere uden for Danmarks grænser - primært England og Tyskland. KiMs har gennem de senere år investeret mange penge i en modernisering og effektivisering af produktionen for at stå stærkest muligt i konkurrencen. Trods store investeringer er afkastningsgraden øget fra 17,3 pct. til 18,6 pct. i 2003. "De investeringer, vi har gjort, har været meget lønsomme", siger Jørn Tolstrup Rohde. KiMs-koncernen har 262 fuldtidsansatte og indgår i Nordens markedsledende chips- og snackvirksomhed, Chips Scandinavian Company AB, der også omfatter OLW AB i Sverige og KiMs Norge AS. Sammen med Chips Scandinavian Companys ejere, Chips Abp, har KiMs opnået en markedslederposition i Norden. Den 1. april 2004 er det skiftedag i KiMs' øverste ledelse. Jørn Tolstrup Rohde forlader KiMs for at tiltræde et job hos Carlsberg som Senior Vice President. KiMs tidligere salgsdirektør, Carsten Hänel, overtager samme dato jobbet som adm. direktør for KiMs. Yderligere oplysninger kan fås ved henvendelse til: Adm. dir. Jørn Tolstrup Rohde, KiMs, på tlf.: 22 14 20 15 (1) Der er tale om et koncernregnskab, hvori datterselskabet JK Ventures er indarbejdet (produktion af pellets til at lave flæskesvær af). (2) Kilde: AC Nielsen, hele år 2003 i Danmark. (3) Kilde: Millward Brown. Billeder af Jørn Tolstrup Rohde kan downloades fra Billeder til download. Regnskabet i sin fulde længde kan downloades fra Nøgletal og Regnskab.
|