Afsætning A
Ny ordning
Tema: Musikfestival
kl. 09.00-14.00
Opgaver
Opgaven er udarbejdet under udbruddet af Coronakrisen. I din besvarelse skal du tage udgangspunkt i de informationer og data, der fremgår af opgaven og de tilhørende bilag. Du skal altså ikke forholde dig til de forandringer, som Coronakrisen kan medføre.
I nogle opgaver er der angivet, hvilke bilag du som minimum skal inddrage i besvarelsen. I andre opgaver er der ikke angivet, hvilke bilag der skal inddrages. Her skal du anvende de bilag, som du vurderer, er relevante.
Du behøver ikke at skrive i din besvarelse, hvilke bilag du har anvendt til besvarelse af de enkelte opgaver.
Opgave 1
Karakteriser en eller flere målgrupper for Tinderbox. Inddrag bilag 1, 2 og 3.Besvarelsen må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
Opgave 2
Analyser 2-3 forhold, der har særlig betydning i Tinderbox’ forretningsmodel.Opgave 3
Analyser konkurrenceforholdene på markedet for musikfestivaler i Danmark.Opgave 4
Diskuter følgende tre udsagn:- Kerneydelsen for musikfestivaler er at tilbyde musikoplevelser
- Tinderbox fører en omkostningsorienteret prisfastsættelsesstrategi
- Tinderbox bør satse på diversifikation i fremtiden
Besvarelsen af opgave 4 må maksimalt fylde 2.400 anslag inklusiv mellemrum.
Opgave 5
Med udgangspunkt i din besvarelse af opgave 1 - 4 og relevante bilag skal du:Identificere en udfordring for Tinderbox. Diskuter mulig(e) løsning(er) af den valgte udfordring.
Definition af musikfestival
Med musikfestival menes arrangementer, hvor koncerterne og aktiviteterne foregår over flere dage og på samme lokalitet og er en årligt tilbagevendende begivenhed.
Kilde: Egen tilvirkning
Bilag
Bilag 1 – Over 900.000 danskere deltog i musikfestivaler i foråret og sommeren 2019
Bilag 2 – Heartland, Copenhell eller Smukfest? Festivaler er blevet en statusmarkør for alle aldre
Bilag 3 – Video om målgruppe(r) (video)
Bilag 4 – Tinderbox Aftermovie 2019 (video)
Bilag 5 – Tæt på Tinderbox 2019 (Podcast)
Bilag 6 – Festivalchefen: Det var i sidste øjeblik, vi opfandt Tinderbox
Bilag 7 – Fakta om Tinderbox
Bilag 8 – Udvalgt markedsføringsmateriale fra Tinderbox
Bilag 9 – Video om Tinderbox (video)
Bilag 10 – Her er Danmarks mest kendte festivaler
Bilag 11 – Priserne på flere festival-billetter er steget kraftigt: Det er musikernes skyld
Bilag 12 – Oversigt over udvalgte danske festivaler
Bilag 13 – Faretegn i festivalbranchen
Bilag 14 – Indtægter fra billetsalget til live-musik og festivaler runder 2 mia. i 2020
Bilag 15 – Video om fremtidens festival (video)
Bilag 1 – Over 900.000 danskere deltog i musikfestivaler i foråret og sommeren 2019
Deltagelse i musikfestivaler fordelt på alder og socioøkonomisk gruppe, april-september 2019
16-34 åriges deltagelse i festivaler og andre musikevents efter forældrenes uddannelse, april-september 2019
Kilde: Uddrag fra Danmarks Statistik, 4. juni 20201
1 Respondenterne er blevet spurgt, om de har hørt musik på festivaler eller andre musikevents i de seneste tre måneder. Da besvarelserne er indsamlet i en af månederne i 3. kvartal 2019, dækker perioden april-september 2019.
Tilbage
Bilag 2 – Heartland, Copenhell eller Smukfest?
Festivaler er blevet en statusmarkør for alle aldre
Mens det fysiske musiksalg er raslet ned, er festivaler og livekoncerter i stor vækst. For vi vil gerne bruge mange penge på helhedsoplevelser, der er med til at fortælle noget om, hvem vi er, og hvilket segment vi tilhører.
Ifølge en opgørelse fra PriceWaterhouseCooper udgjorde indtægterne fra billetsalget fra danske musikfestivaler 1,8 milliarder sidste år, men ifølge en ny prognose fra revisionsfirmaet runder tallet 2 milliarder allerede næste år.
Morfar på festival
Ifølge sekretariatschef i interesseorganisationen Dansk Live er der flere årsager til, at festivaler er blevet så stor en indtægtskilde i musikbranchen. Dels er der kommet flere festivaler de seneste ti år, og dels har folk fået flere penge mellem hænderne. Og mens det for 15-20 år siden især var unge under 35, der tog på festival, er det i dag en statusmarkør for forskellige aldersgrupper.
»Folk vil gerne bruge mange penge på oplevelser, fordi det er med til at signalere, hvem de er. Man kan se på gennemsnitsalderen på fx. Heartland,2 at festivalen tiltrækker mange gæster over 50, der fx går op i økologisk mad og naturvin. Vi er noget i kraft af det, vi oplever og kan dele med vores venner - både fysisk og digitalt på sociale medier,« siger Esben Marcher fra Dansk Live, der er interesseorganisation for festivaler og spillesteder.
»Vi forventer en helhedsoplevelse, når vi tager til en koncert eller et event. Vi er vant til at vælge fra en stor buffet af oplevelser inden for musik, mad, events og kunst. Musikprogrammet er ikke længere nok til at sælge billetter, det kræver et stærkt brand. Vi tager på festival for at føle os som en del af et fællesskab - og tit har vi set det hele på Instagram, før vi ankommer,« siger Ian Woodward, der er professor fra Institut for Marketing og Management på SDU.
Kilde: Uddrag fra Berlingske, 6. august 2019
2 Fynsk festival der kombinerer live-samtaler og samtidskunst med det bedste fra musik- og madscenen
Tilbage
Bilag 3 – Video om målgruppe(r)
Video om målgruppe(r)
Kilde: Interview med stifter og daglig leder af Tinderbox Brian Nielsen, september 20203, 4
3 IDM Magic Box er et område på Tinderbox festival, hvor fokus er på elektronisk musik
4 Robotklyngen er en sammenslutning af virksomheder og uddannelser, der arbejder med robotteknologi
Tilbage
Bilag 4 – Tinderbox Aftermovie 2019
Tinderbox Aftermovie 2019
Kilde: Youtube.com, 20. januar 2020
Tilbage
Bilag 5 – Tæt på Tinderbox 2019
Podcast om Tinderbox. Kulturredaktør på Fyens Stiftstidende Klaus Knakkergaard interviewer musikanmelder Simon Staun.
Tæt på Tinderbox 2019
Kilde: Uddrag fra Jysk Fynske Medier Podcast, 2019
”Moonshine er et idyllisk pusterum i skoven med kulinariske oplevelser og cocktails”
Tilbage
Bilag 6 – Festivalchefen: Det var i sidste øjeblik, vi opfandt Tinderbox
I foråret fik Tinderbox nye ejere, da den amerikanske festivaloperatør Superstruct, ejet af kapitalfonden Providence, gik på storindkøb og købte fem festivaler i England, den største i Norge og Finland - og så lige Brian Nielsens selskab, Down The Drain, der bl.a. står bag festivalerne Northside og Tinderbox.
Festivalbranchens aktører bliver større og større i den konsolidering, der er i gang.
Superstruct alene ejer 29 festivaler og er alligevel mindre end den helt store, Live Nation, som samarbejder med Roskilde Festival og Heartland og arrangerer en masse koncerter.
- Efter min bedste vurdering ville det i dag ikke være muligt at starte Tinderbox, som vi gjorde for fire år siden, og så drive den frem til den status, festivalen har i dag. Så hurtigt er det gået, og på den måde kan man sige, at vi fik lavet Tinderbox i sidste øjeblik, forklarer Brian Nielsen.
I fare for at lukke
-Vi skal ikke nødvendigvis være større for enhver pris. Vi kan måske godt være lidt flere gæster, men det er ikke målet i sig selv. Vi skal hele tiden udvikle os og finde på nyt. I år var Groovebox5 noget større end tidligere, og Magic Box havde også et langt større og ambitiøst set-up. Og så skal vi ellers finde ud af, om vi kan udnytte skoven endnu bedre og finde på andre små lommer, end dem vi har.
Negativ egenkapital
Nu behøver Brian Nielsen ikke tænke på, hvor meget et eventuelt overskud i år kan bide af den negative egenkapital på 27,5 millioner kroner, som der stadig er i Tinderbox-selskabet.
Superstruct har store økonomiske muskler, og hele den butik, som er overtaget, vil alene i år omsætte for anslået 400 millioner kroner.
Kilde: Uddrag fra Fyens Stiftstidende, 30. juni 2019
5 Groovebox er et område på Tinderbox festival, der kombinerer klubstemning, 90’er-revival og musik
Tilbage
Bilag 7 – Fakta om Tinderbox
Tinderbox camping
Det er muligt at overnatte på Tinderbox. TB Camping er grundlagt på bæredygtige kerneværdier og er placeret ca. 1,5 km. fra festivalen. Prisen for camping ligger ud over entrebilletprisen. Der findes forskellige typer af overnatningsmuligheder, bl.a.:
|
Tinderbox Ambassadørprogram
Formål At sprede budskabet om festivalen og rekruttering af personer i eget netværk til at deltage i festivalen ved at sælge billetter. Ved at sælge billetter optjenes der point, der kan bruges til at købe billetter, merchandise mm. Praktisk foregår det på den måde, at ambassadøren deler et link til billetsalg på sociale medier, hvor igennem man kan købe billet og på den måde optjener ambassadøren point. |
|
Kilde: www.tinderbox.dk, juni 2020
Tilbage
Bilag 8 – Udvalgt markedsføringsmateriale fra Tinderbox
Fra Instagram 2020
|
Fra Facebook 2020
|
Kilde: Tinderbox’ Facebook- og Instagramprofiler
Tilbage
Bilag 9 – Video om Tinderbox
Tæt på Tinderbox 2019
Kilde: Interview med stifter og daglig leder af Tinderbox Brian Nielsen, september 2020
Tilbage
Bilag 10 – Her er Danmarks mest kendte festivaler
Spørgsmål: Hvilke musikfestivaler kender du? Respondenter 7524
Det er værd at bemærke, at denne måling udtrykker kendskab på landsplan – for der er regionale afvigelser. F.eks. er den mest kendte festival i Region Nordjylland ikke Roskilde Festival, men Nibe Festival.
Kilde: Uddrag fra www.voxmeter.dk, 8. april 2019
Tilbage
Bilag 11 – Priserne på flere festival-billetter er steget kraftigt: Det er musikernes skyld
Livemusik kan være en dyr fornøjelse. I hvert fald hvis man skal til Tinderbox, som begynder i dag i Odense. Prisen på en partoutbillet til den fynske festival er steget 300 kroner siden sidste år – svarende til knap 20 procent. Samme prisstigning kom på billetterne på Northside Festival, der fandt sted tidligere på måneden, og som i øvrigt har samme ejer som Tinderbox.
De to festivaler ligger dermed i front på prisstigning i forhold til de andre store danske festivaler. Til sammenligning har landets suverænt største festival, Roskilde Festival, siden 2017 kun forøget sin pris med 105 kroner, hvilket svarer til lidt over fem procent på to år.
Flere dyrere navne
John Fogde, der er kommunikationsansvarlig for blandt andet Tinderbox, begrunder prisstigningen med, at festivalens musikbudget er steget fra 35 til 58 millioner kroner.
- Vi fik undervejs i bookingprocessen en mulighed for at få en stribe af de største kunstnere i verden på plakaten, så derfor sprang vi naturligvis til, svarer han i en mail.
Samtidig skriver John Fogde, at priserne for at hyre musikerne generelt er steget, og at det også presser billetprisen op.
Kilde: Uddrag fra www.dr.dk, 27. juni 2019
Tilbage
Bilag 12 – Oversigt over udvalgte danske festivaler
Roskilde Festival |
Smukfest |
Langelands Festival |
Distortion |
Tinderbox |
|
Grundlagt | 1971 | 1980 | 1991 | 1998 | 2015 |
Område | Roskilde | Skanderborg | Rudkøbing- Langeland | København | Odense |
Antal deltagere | Ca. 100.000 | Ca. 50.000 | Ca. 30.000 | Ca. 300.000 fordelt på 5 dage | Ca. 45.000 |
Pris (partout) | 2250 kr. | 2695 kr. | 2025 kr. | 650 kr. for VIP-områder. Andre områder er gratis. | 1945 kr. |
Datoer i 2019 | 27. juni – 4. Juli | 2. august – 9. august | 18. juli – 25. juli | 3. juni – 7. juni | 25. juni – 27. juni |
Northside |
CPH Jazz Festival |
COPENHELL |
Jelling Musikfestival |
Musik i Lejet |
|
Grundlagt | 2010 | 1979 | 2010 | 1989 | 2009 |
Område | Aarhus | København | København, Refshaleøen | Jelling - Sydjylland | Tisvildeleje - Nordsjælland |
Antal deltagere | Ca. 35.000 | Ca. 263.000 | Ca. 20.000 | Ca. 40.000 | Ca. 10.000 |
Pris (partout) | 2095 kr. | Flere gratis koncerter eller enkelte koncertbilletter til ca. 225-400 kr. | 1840 kr. | 1995 kr. | 1295 kr. |
Datoer i 2019 | 4. juni – 6. juni | 5. juli – 14. Juli | 17. juni – 20. juni | 28. maj – 31. maj | 16. juli – 18.juli |
Kilde: Diverse hjemmesider, 2020
Tilbage
Bilag 13 – Faretegn i festivalbranchen
De danske musikfestivaler har været i stabil vækst gennem mange år.
Det mest bemærkelsesværdige af en lang række knap så opmuntrende tal for oktober viser, at den vigtigste ingrediens hos nogle af de største festivaler – nemlig evnen til at sammensætte et relevant musikprogram – scorer markant ringere sammenlignet med publikumsvurderingerne sidste år. Det er samtidig en af de discipliner, hvor der er størst forskel på, hvor godt de enkelte festivaler evner at sammensætte et musikprogram, som deres publikum synes rigtig godt om.
Antal respondenter: 6.777
Et hypersensitivt produkt
Musikfestivalerne har haft medvind på cykelstien i så mange år, at man måske har glemt, hvor hurtigt den slags kan vende. Festivalbranchen er absolut afhængig af, at det størst mulige antal gæster tager hjem med armene i vejret over, hvor fantastisk deres festivalbesøg har været, så de fortæller vennerne om det, og vender tilbage næste år i stadigt større flokke.
I oplevelsesindustrien er publikum flygtigt, fordi det i høj grad tænker i flok og reagerer i flok.
De uforudsigelige unge
Segmenterer man Voxmeters målinger på alder, så er der endnu en rigtig dårlig nyhed til flere af de førende festivaler. For det er særligt blandt de unge, man ser den mest negative tilbagegang. En stor andel af unge i alderen 18-29 år, synes markant dårligere om at besøge festivaler i dag, sammenlignet med samme periode sidste år. Det kommer blandt andet til udtryk ved, at langt færre finder anledning til at anbefale den festival, man netop har besøgt, til venner og bekendte. For flere af de store festivaler er der tale om et fald i ambassadørscoren på op til 36 %.
Antal respondenter: 781
Blandt de unge er det også musikprogrammet, der får stærk kritik. Det er ikke noget nyt, at man hos mange festivaler er klar over, at de unges musikvalg er en meget uforudsigelig størrelse, som bliver sværere og sværere at afkode, fordi et enormt udbud af musikgenrer og kunstnere dukker op for blot at forsvinde med stor hast. Derfor satser man på, at fremsynede programlæggere er i stand til at forudsige strømningerne.
Kilde: Uddrag fra www.voxmeter.dk, 8. oktober 2019
Tilbage
Bilag 14 – Indtægter fra billetsalget til live-musik og festivaler runder 2 mia. i 2020
”Flere og flere danskere bruger de musikalske live-oplevelser, og i løbet af sommeren besøger danskerne i stort antal de populære festivaler rundt om i Danmark. Der er efterhånden et meget bredt udvalg af festivaler og koncerter med hvert sit publikum, så uanset musiksmag og om det er med vennerne, alene eller familien, man vil afsted, er der musikoplevelser at hente for alle,” siger Leif Ulbæk Jensen, ekspert i medie og underholdningsbranchen og partner i PwC6. Samtidig er indtægterne fra sponsoraftaler også stigende. Her lød indtægten på ca. 430 mio. kr. i 2017 og steg i 2018 til ca. 560 mio. kr., og PwC forventer, at den gennemsnitlige årlige stigning på indtægter fra sponsoraftaler vil ligge på 3,3 % de næste fire år og udgøre ca. 660 mio. kr. i 2023.
“Danskerne er villige til at betale for den gode musikoplevelse, og det betyder, at anerkendte festivaler kan tillade sig at skrue på priserne - også over for sponsorerne. Det er selvfølgelig en hårfin balance, da markedet også må siges at være tæt på mættet, og man risikerer selvfølgelig, at såvel forbrugerne som sponsorerne vælger en anden festival, hvis de oplever, at det bliver for dyrt,” siger Leif Ulbæk Jensen.
Kilde: Uddrag fra www.pwc.dk, 6. august 2019
6 PriceWaterhouseCoopers, revisions- og konsulentvirksomhed
Tilbage
Bilag 15 – Video om fremtidens musikfestival
Video om fremtidens musikfestival
Kilde: Interview med stifter af Tinderbox Brian Nielsen, september 2020
Tilbage