Dansk A
Ny ordning
kl. 09.00-14.00
Opgaveoversigt
Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Farklausulen.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: |
Jonas Hassen Khemiri: Farklausulen (uddrag).
Fra romanen Farklausulen, 2019. Oversat fra svensk. |
Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Opgave 2
Foretag en analyse og fortolkning af ”Fravær”. Afslut din besvarelse med en litteraturhistorisk perspektivering.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Christian Kampmann: ”Fravær”.
Fra novellesamlingen Ly, 1965. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 3
Foretag en analyse af talen med særligt fokus på sprog og argumentation. Vurdér talens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: |
Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn.
Marienborg, den 13. august 2019. Talen har været bragt i diverse aviser og på landsdækkende tv. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 4
Foretag en analyse af ”Tør vi. Kan vi. Fremad.” og ”Vi elsker Danmark”. Sammenlign teksterne, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: |
”Tør vi. Kan vi. Fremad.”.
Kampagnefilm for Radikale Venstre, 2019. Fra partiets Facebook-side. Varighed: 1 min. og 12 sek. |
Tekst 5: |
”Vi elsker Danmark”.
Kampagnefilm for Dansk Folkeparti, 2018. Fra partiets Facebook-side. Varighed: 3 min. og 27 sek. |
Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 5
Foretag en analyse af ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?” med særligt fokus på sprog, argumentation og holdning. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og diskutér herefter kommentarens overordnede problemstilling.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: |
Katrine Wiedemann: ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”.
Kommentar i Information, den 21. november 2019. |
Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. I diskussionen skal du forholde dig nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling. |
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af uddraget af Farklausulen.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: |
Jonas Hassen Khemiri: Farklausulen (uddrag).
Fra romanen Farklausulen, 2019. Oversat fra svensk. |
Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Opgave 2
Foretag en analyse og fortolkning af ”Fravær”. Afslut din besvarelse med en litteraturhistorisk perspektivering.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Christian Kampmann: ”Fravær”.
Fra novellesamlingen Ly, 1965. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 3
Foretag en analyse af talen med særligt fokus på sprog og argumentation. Vurdér talens gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: |
Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn.
Marienborg, den 13. august 2019. Talen har været bragt i diverse aviser og på landsdækkende TV. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 4
Foretag en analyse af ”Tør vi. Kan vi. Fremad.” og ”Vi elsker Danmark”. Sammenlign teksterne, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 4: |
”Tør vi. Kan vi. Fremad.”.
Kampagnefilm for Radikale Venstre, 2019. Fra partiets Facebook-side. Varighed: 1 min. og 12 sek. |
Tekst 5: |
”Vi elsker Danmark”.
Kampagnefilm for Dansk Folkeparti, 2018. Fra partiets Facebook-side. Varighed: 3 min. og 27 sek. |
Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I sammenligningen skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I vurderingen af teksternes gennemslagskraft skal du sammenholde teksternes indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 5
Foretag en analyse af ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?” med særligt fokus på sprog, argumentation og holdning. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og diskutér herefter kommentarens overordnede problemstilling.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: |
Katrine Wiedemann: ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”.
Kommentar i Information, den 21. november 2019. |
Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. I diskussionen skal du forholde dig nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling. |
Oplysninger til brug for Copydan
Jonas Hassen Khemiri: Farklausulen (uddrag).
Fra romanen Farklausulen (2019). Gyldendal. ISBN: 978-87-02-26318-3.
Christian Kampmann: ”Fravær”.
Fra novellesamlingen Ly (1965). Gyldendal. ISBN: 87-00-89711-6
Statsminister Mette Frederiksens tale ved arrangement for Godhavnsdrengene og andre børnehjemsbørn. Marienborg, den 13. august, 2019.
Fra Statsministeriets hjemmeside.
Radikale Venstre: ”Tør vi. Kan vi. Fremad”.
Kampagnefilm (2019). Fra partiets Facebook-side.
Dansk Folkeparti: ”Vi elsker Danmark”.
Kampagnefilm (2018). Fra partiets Facebook-side.
Katrine Wiedemann: ”Hvorfor skulle de unge tage en uddannelse?”
Fra Information, den 21. november 2019.