Dansk A
kl. 09.00-14.00
Opgaveoversigt
Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af ”Det ophøjede”. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: |
Josefine Klougart: ”Det ophøjede”.
Novelle trykt i tidsskriftet STOF – viden om rusmidler og samfund, nr. 35, foråret 2020. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 2
Foretag en analyse af ”Kvinder taler om frygten for mænd i mørket for at frigøre sig…” med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt argumentation. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og afslut med en diskussion af tekstens problemstilling.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Susan Knorrenborg: ”Kvinder taler om frygten for mænd i mørket for at frigøre sig. Men sandheden er, at intet undertrykker dig bedre end din egen fantasi”.
Klumme i Politiken, den 27. marts 2021. |
Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. I diskussionen skal du forholde dig argumenterende, nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Karup Aa” og ”Pløjemanden vender”. Sammenlign teksterne, og afslut besvarelsen med en litteraturhistorisk perspektivering.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: |
Jeppe Aakjær: ”Karup Aa”.
Fra digtsamlingen Fri Felt, 1905. |
Tekst 4: |
Peter Hansen: ”Pløjemanden vender”.
Oliemaleri, 92 x 124 cm, 1902. |
Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne. |
Opgave 4
Foretag en analyse af ”Skab noget magisk” og ”Kvalitet”. Sammenlign reklamefilmene, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: |
”Skab noget magisk”.
Reklamefilm for Silvan, vist på TV2, 2021. Varighed: 2 min. og 25 sek. |
Tekst 6: |
”Kvalitet”.
Reklamefilm for XL-BYG, vist på TV2, 2020. Varighed: 30 sek. |
Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 5
Foretag en analyse og fortolkning af ”Komplikation”. I din analyse skal du have særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler.
Tekstgrundlag:
Tekst 7: |
Dorrit Willumsen: ”Komplikation”.
Fra novellesamlingen Knagen, 1965. |
Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af ”Det ophøjede”. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: |
Josefine Klougart: ”Det ophøjede”.
Novelle trykt i tidsskriftet STOF – viden om rusmidler og samfund, nr. 35, foråret 2020. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 2
Foretag en analyse af ”Kvinder taler om frygten for mænd i mørket for at frigøre sig…” med særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler samt argumentation. Vurdér tekstens gennemslagskraft, og afslut med en diskussion af tekstens problemstilling.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Susan Knorrenborg: ”Kvinder taler om frygten for mænd i mørket for at frigøre sig. Men sandheden er, at intet undertrykker dig bedre end din egen fantasi”.
Klumme i Politiken, den 27. marts 2021. |
Analyse, vurdering og diskussion
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. I diskussionen skal du forholde dig argumenterende, nuanceret og reflekteret til tekstens overordnede problemstilling. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Karup Aa” og ”Pløjemanden vender”. Sammenlign teksterne, og afslut besvarelsen med en litteraturhistorisk perspektivering.
Tekstgrundlag:
Tekst 3: |
Jeppe Aakjær: ”Karup Aa”.
Fra digtsamlingen Fri Felt, 1905. |
Tekst 4: |
Peter Hansen: ”Pløjemanden vender”.
Oliemaleri, 92 x 124 cm, 1902. |
Analyse, fortolkning, sammenligning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I din perspektivering skal du sætte teksterne ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksterne. |
Opgave 4
Foretag en analyse af ”Skab noget magisk” og ”Kvalitet”. Sammenlign reklamefilmene, og vurdér deres gennemslagskraft.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: |
”Skab noget magisk”.
Reklamefilm for Silvan, vist på TV2, 2021. Varighed: 2 min. og 25 sek. |
Tekst 6: |
”Kvalitet”.
Reklamefilm for XL-BYG, vist på TV2, 2020. Varighed: 30 sek. |
Analyse, sammenligning og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I en sammenligning skal du fremhæve teksternes ligheder og forskelle. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 5
Foretag en analyse og fortolkning af ”Komplikation”. I din analyse skal du have særligt fokus på sproglige og stilistiske virkemidler.
Tekstgrundlag:
Tekst 7: |
Dorrit Willumsen: ”Komplikation”.
Fra novellesamlingen Knagen, 1965. |
Analyse og fortolkning
I en analyse og fortolkning skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. |
Oplysninger til brug for Copydan
Josefine Klougart: ”Det ophøjede”. Trykt i STOF – viden om rusmidler og samfund, nr. 35, foråret 2020.
Susan Knorrenborg: ”Kvinder taler om frygten for mænd i mørket for at frigøre sig. Men sandheden er, at intet undertrykker dig bedre end din egen fantasi”. Politiken, den 27. marts 2021.
Jeppe Aakjær: ”Karup Aa”. Fra Fri Felt, 1905. Gyldendalske Boghandel.
Peter Hansen: ”Pløjemanden vender”, 1902.
Silvan: ”Skab noget magisk”. Vist på TV2, 2021.
XL-BYG: ”Kvalitet”. Vist på TV2, 2020.
Dorrit Willumsen: ”Komplikation”. Fra Knagen, 1965. Gyldendal.