Dansk A
kl. 09.00-14.00
Opgaveoversigt
Opgavesættet består af 5 opgaver. Du skal kun besvare én af dem.
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af ”Som en sommerdag”. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: |
Vibeke Grønfeldt: ”Som en sommerdag”.
Fra Pludselig her. Øjebliksbilleder, 2021. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 2
Skriv et essay om talen som genre. I dit essay skal du blandt andet diskutere, hvad der kendetegner den gode tale. Inddrag tekstgrundlaget og andre eksempler på taler.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Galla 2020.
Sendt på TV2 Zulu, den 6. september 2020. Varighed: 6 min. og 45 sek. |
Tekst 3: |
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag (uddrag).
Uddrag af tale, sendt på DR1, den 27. maj 2018. Varighed: 6 min. og 56 sek. |
Tekst 4: |
Svend Brinkmann: ”Tillykke med friheden. Men husk, at livet handler om andet og mere end dig selv”.
Forkortet udgave af tale holdt på Herning Gymnasium, juni 2019. Trykt i Politiken, den 23. juni 2019. |
Essay
I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau. Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil. I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Katten”. Perspektivér teksten litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: |
Tove Ditlevsen: ”Katten”.
Fra novellesamlingen Paraplyen, 1952. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 4
Foretag en analyse af Forelsk dig. Risikér dig. Slå dig. Rejs dig. Glæd dig. Vurdér kampagnefilmens gennemslagskraft i forhold til modtagerne.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: |
Forelsk dig. Risikér dig. Slå dig. Rejs dig. Glæd dig.
Kampagnefilm fra Aarhus Universitets Facebook-side, 2020. Varighed: 2 min. og 30 sek. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 5
Foretag en analyse af ”Det var ikke kun min far, I sloges med. Det var også et barn, I kæmpede imod” med særligt fokus på sproglige virkemidler, argumentation og modtagere. Vurdér tekstens gennemslagskraft i forhold til modtagerne.
Tekstgrundlag:
Tekst 7: |
Nynne Sass Larsen: ”Det var ikke kun min far, I sloges med. Det var også et barn, I kæmpede imod”.
Kronik i Jyllands-Posten, den 3. maj 2021. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 1
Foretag en analyse og fortolkning af ”Som en sommerdag”. Perspektivér til tendenser i samtidens litteratur.
Tekstgrundlag:
Tekst 1: |
Vibeke Grønfeldt: ”Som en sommerdag”.
Fra Pludselig her. Øjebliksbilleder, 2021. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 2
Skriv et essay om talen som genre. I dit essay skal du blandt andet diskutere, hvad der kendetegner den gode tale. Inddrag tekstgrundlaget og andre eksempler på taler.
Tekstgrundlag:
Tekst 2: |
Sofie Linde: Tale ved Zulu Comedy Galla 2020.
Sendt på TV2 Zulu, den 6. september 2020. Varighed: 6 min. og 45 sek. |
Tekst 3: |
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag (uddrag).
Uddrag af tale, sendt på DR1, den 27. maj 2018. Varighed: 6 min. og 56 sek. |
Tekst 4: |
Svend Brinkmann: ”Tillykke med friheden. Men husk, at livet handler om andet og mere end dig selv”.
Forkortet udgave af tale holdt på Herning Gymnasium, juni 2019. Trykt i Politiken, den 23. juni 2019. |
Essay
I et essay skal du skrive om og reflektere over et emne på en undersøgende og nuanceret måde. Din fremstilling skal indeholde både konkrete eksempler og betragtninger på et højere abstraktionsniveau. Dit essay skal være kendetegnet ved en klar kompositorisk idé samt en selvstændig og sproglig bevidst stil. I dit essay skal du anvende relevant danskfaglig viden og forholde dig til væsentlige elementer i tekstgrundlaget. |
Opgave 3
Foretag en analyse og fortolkning af ”Katten”. Perspektivér teksten litteraturhistorisk.
Tekstgrundlag:
Tekst 5: |
Tove Ditlevsen: ”Katten”.
Fra novellesamlingen Paraplyen, 1952. |
Analyse, fortolkning og perspektivering
I en analyse, fortolkning og perspektivering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og være underbygget af tekstdokumentation. Analysen skal munde ud i en samlet fortolkning af teksten, og der skal være en tydelig sammenhæng mellem analysen og fortolkningen. I din perspektivering skal du sætte teksten ind i en større danskfaglig sammenhæng. Perspektiveringen skal tage udgangspunkt i din analyse og fortolkning af teksten. |
Opgave 4
Foretag en analyse af Forelsk dig. Risikér dig. Slå dig. Rejs dig. Glæd dig. Vurdér kampagnefilmens gennemslagskraft i forhold til modtagerne.
Tekstgrundlag:
Tekst 6: |
Forelsk dig. Risikér dig. Slå dig. Rejs dig. Glæd dig.
Kampagnefilm fra Aarhus Universitets Facebook-side, 2020. Varighed: 2 min. og 30 sek. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Opgave 5
Foretag en analyse af ”Det var ikke kun min far, I sloges med. Det var også et barn, I kæmpede imod” med særligt fokus på sproglige virkemidler, argumentation og modtagere. Vurdér tekstens gennemslagskraft i forhold til modtagerne.
Tekstgrundlag:
Tekst 7: |
Nynne Sass Larsen: ”Det var ikke kun min far, I sloges med. Det var også et barn, I kæmpede imod”.
Kronik i Jyllands-Posten, den 3. maj 2021. |
Analyse og vurdering
I en analyse og vurdering skal du anvende danskfaglig viden og relevante danskfaglige begreber. Din analyse skal have et tydeligt fokus og munde ud i en samlet forståelse af tekstens udtryk, indhold og hensigt. Analysen skal være underbygget af tekstdokumentation. I vurderingen af tekstens gennemslagskraft skal du sammenholde tekstens indhold, fremstillingsform og medie med modtagerne. |
Oplysninger til brug for Copydan
Vibeke Grønfeldt (2021): ”Som en sommerdag” fra samlingen Pludselig her. Øjebliksbilleder. København: Forlaget People’s Press. ISBN: 9788772383057.
Tale ved Zulu Comedy Galla 2020.
Sendt på TV2 Zulu, den 6. september 2020.
Kronprinsesse Marys tale til Kronprins Frederiks 50-års fødselsdag (uddrag).
Uddrag af tale, sendt på DR1, den 27. maj 2018.
Svend Brinkmann: ”Tillykke med friheden. Men husk, at livet handler om andet og mere end dig selv”. Forkortet udgave af tale holdt på Herning Gymnasium, juni 2019. Trykt i Politiken, den 23. juni 2019. Intet ISBN-nummer.
Tove Ditlevsen (1952): ”Katten” oprindelig trykt i novellesamlingen Paraplyen, her efter Tove Ditlevsen: Samlede noveller. København: Gyldendal, 2015. ISBN: 9788702185607
Forelsk dig. Risikér dig. Slå dig. Rejs dig. Glæd dig. Kampagnefilm fra Aarhus Universitets Facebook-side, 2020.
Nynne Sass Larsen: ”Det var ikke kun min far, I sloges med. Det var også et barn, I kæmpede imod”. Kronik i Jyllands-Posten, den 3. maj 2021. Intet ISBN-nummer.