Forsøgsopgaver i virksomhedsøkonomi B
til benyttelse i undervisningen
Tidsforbrug 120 min.
Når du er færdig med din opgave, skal du trykke på "Dan og gem pdf" i menuen til venstre og vælge at få dannet en pdf-fil. Denne afleveres sammen med Excel-filen med dine beregninger.
Opgave 1
Opgave 1
Virksomhedsanalyse
Søstrene Grenes Holding ApS er en dansk design- og handelskoncern med de to søstre – Anna og Clara – som inspiration. Virksomheden blev etableret med den første butik i Aarhus i 1973 af ægteparret Inger Grene og Knud Olsen. Virksomheden er funderet på stærke familieværdier "the Sister Spirit" og er i dag ejet og drevet af 2. generation – brødrene Cresten og Mikkel Grene.
Virksomheden har i dag 300 butikker i 16 lande samt webshops i 11 lande. Der er tale om en blanding af egne butikker og butikker, der drives efter franchiseprincippet.
Sortimentet består af varegrupperne: interiør, papirvarer, gaveindpakning, hobby, køkken og legetøj. Få varer er fast sortiment, mens resten af varerne er sæsonvarer, som sælges i butikkerne i meget kort tid. Priserne er på et rimeligt niveau, mens designet tydeligt afspejler feminine værdier. Butiksindretningen er bygget op omkring ”slangeprincippet”.
I regnskabsåret 2023/24 omsatte Søstrene Grenes Holding ApS for kr. 2.184 mio., mens overskuddet før skat var kr. 213 mio. Der er beskæftiget 1.771 medarbejdere i selskabet.
Materiale:
Regnskabsåret 2022/23
Søstrene Grene fejrer 50 år og leverer rekordomsætning
Pressemeddelelse 14. september 2023 fra Søstrene Grene
Søstrene Grene har netop offentliggjort sit regnskab 2022/23, som viser en rekordstor omsætning og et lille dyk på bundlinjen, som kan tilskrives, at kæden har absorberet størstedelen af årets prisstigninger frem for at sende dem videre til kunderne. Den familieejede virksomhed fejrer jubilæet med igen at accelerere ekspansionen med fysiske butikker, sætte strøm til nye webshop-markeder og øge indsatsen på ESG-området yderligere.
”Jeg er meget tilfreds med årets resultat. Vores mål er at øge både top- og bundlinje år for år, men jeg har det helt fint med, at vores overskudsgrad og resultat falder i finansåret 2022/23. Det skyldes nemlig blandt andet, at vi har absorberet størstedelen af de prisstigninger, som inflationen har medført frem for at sende dem videre til vores kunder. Det siger CEO og medejer af Søstrene Grene, Mikkel Grene, om resultatet for regnskabsåret 2022/23.
”Generelt er det blevet dyrere at drive butikker, og vi er blevet mødt af store prisstigninger på alle fronter, men vi forsøger så vidt muligt at holde vores egne priser i ro, så det ikke går ud over vores kunder. Det kan ikke undgå at koste på bundlinjen. Vi er dog i fuld gang med at lave nye aftaler med vores leverandører og samarbejdspartnere, så i indeværende år ser det meget bedre ud.
Da vi gik ind i regnskabsåret, var det i skyggen af inflationskrisen og krigen i Ukraine, så vi forventede, at det ville blive et endnu mere udfordrende år, end det har været. Men vi har klaret os overraskende godt igennem - ikke mindst takket være et stærkt team af ”Søstre” og en fantastisk opbakning fra vores kunder, som har besøgt vores butikker mere end nogensinde her i 2023. Mikkel Grene fortsætter: ”Det virker til, at vores koncept, som på mange måder er et lille vidunderligt afbræk fra en stresset hverdag, har haft en endnu større berettigelse i en usikker og dramatisk tid. De fleste kunder kommer primært i vores butikker, fordi de elsker oplevelsen og universet – endnu mere end det handler om at købe noget.
I disse år arbejder vi intensivt på at få udrullet vores nye, smukke butikskoncept, som vi kalder ”Retail for the Senses”, der gerne skulle give kunderne en endnu mere intens oplevelse. Vi afholder også workshops og events i butikkerne for at skabe endnu flere skønne oplevelser. Når det er sagt, har vores lave priser og øget fokus på eget design og æstetik også været et stort plus i en tid, hvor de europæiske forbrugere er blevet mere prisbevidste og tilbageholdende.”
”Vi er ved at få godt gang i ekspansionen igen, efter vi har været lidt tilbageholdende i de seneste kriseår. Vi har fået en fantastisk positiv modtagelse ude i Europa de steder, vi åbner nye butikker, og man kan virkelig mærke, at kunderne forelsker sig i vores univers”.
Generelt investerer Søstrene Grene massivt i digitaliseringen i disse år for at være helt i front og kunne tilbyde kunderne den bedste digitale oplevelse. Det har bl.a. resulteret i en kunde-app, som allerede er downloadet mere end 500.000 gange.
Regnskabsåret 2023/24
Søstrene Grene-chef med rekordregnskab: Forbrugerne køber forkælelse i en urolig tid
Jyllands-Posten d. 13. september 2024
Danske butikskoncepter med fokus på shopping-oplevelse og prisbillige varer trækker kunder til trods pres på detailhandlen i flere lande.
I en tid med tilbageholdende forbrugere er der nogle butikskæder, som stikker ud. Forretninger inden for funshopping oplever vækst, da kunderne også i usikre tider vil forkæle sig selv. Et aktuelt eksempel er den danske kæde Søstrene Grene. Selskabet har netop afleveret et rekordregnskab for 2023/24 med en vækst i omsætningen på 22 pct. - hentet fra både eksisterende og nye butikker.
Det sker i en tid, hvor mange forbrugere holder på pengene og sparer på dyrere indkøb, hvilket rammer detailhandlen. Mikkel Grene, koncernchef og medejer af Søstrene Grene, fastslår, at hans koncept har fremgang i kundetrafikken, fordi butikkerne tilbyder prisvenlige produkter - fra bolig og hobby til bl.a. leg og sæsonens trends.
»Vores univers kan være et afbræk for kunderne i en urolig tid. De går efter selvforkælelse med varer, som er til at betale. Vores vækst det forløbne år ligger over egne forventninger, og vi forventer endnu større salgsfremgang i det igangværende år,« siger Mikkel Grene.
Sjov shopping
Andre danske kæder inden for funshopping som Normal og Flying Tiger Copenhagen har også meldt om vækst i deres seneste regnskaber.
Trendekspert Louise Byg Kongsholm, direktør for Pejgruppen, peger på, at den slags kæder er kendetegnet ved oplevelsesbaseret shopping. »Butikkerne formår at kombinere lave priser med et konstant skiftende produktudvalg, hvilket gør shopping til en sjov og inspirerende aktivitet i stedet for blot en nødvendighed,« siger Louise Byg Kongsholm.
Hun bemærker, at detailkæderne konstant får nye varer på hylderne og rammer relevante forbrugere, især yngre kvinder, via sociale medier som Tiktok. Det har skabt en stærk digital tilstedeværelse uden brug af traditionelle reklamekanaler.
»Butikkerne overrasker kunderne med nye og kreative produkter i et legende miljø, ofte kombineret med en labyrintlignende indretning. Kunderne forlader næsten altid butikken med noget nyt og uforudset,« vurderer Louise Byg Kongsholm. Hun tilføjer, at kæderne konstant ændrer deres sortiment og iscenesætter produkter på en visuel måde.
Hos Søstrene Grene meldes der aktuelt om vækst i både omsætning og indtjening. Bundlinjen før skat voksede med 15 pct. til 213 mio. kr. i 2023/24.
Nøgletal:
- Bearbejdede regnskabs- og nøgletal for Søstrene Grenes Holding A/S for årene 2021/22 – 2023/24. Se bilag 1 i Excel-filen.
1.1 (20 %)
Redegør med udgangspunkt i det vedlagte materiale for, hvilke forhold der har haft betydning for den økonomiske udvikling i Søstrene Grene Holding A/S fra 2021/22 – 2023/24.
Redegørelsen skal have et omfang på 180 – 360 ord.
1.2 (30 %)
Analyser udviklingen i indekstallene for indtjening og kapitaltilpasning fra 2021/22 – 2023/24 ved hjælp af de fundne forhold. Se spørgsmål 1.1.
Indekstallene fremgår af bilag 1.
Analysen skal struktureres efter rækkefølgen af indekstallene i bilag 1 og have fokus på udviklingen fra første til sidste år i analyseperioden.
1.3 (15 %)
Vurder, hvordan indekstallenes udvikling har påvirket overskudsgraden og aktivernes omsætningshastighed fra 2021/22 til 2023/24. Nøgletal og indekstal fremgår af bilag 1.
Vurderingen skal være baseret på udviklingen i samtlige indekstal fra første til sidste år i analyseperioden.
Opgave 2
Opgave 2
CSR-rapportering
Dækspecialisten A/S ejes af Anders Hjul og er Skandinaviens største producent af dæk. Virksomheden er beliggende i Vejle, hvor produktionen foregår. Virksomheden producerer dæk til alle typer af køretøjer, men størstedelen af omsætningen kommer fra salg af dæk til personbiler, lastbiler og busser.
Fremstilling af dæk er en proces, hvor forskellige typer gummi blandes, herefter skæres gummiet i strimler, der bruges til selve opbygningen af dækket. Endelig foretages en varmebehandling af dækket og til sidst kontrol af det færdige dæk.
Anders Hjul er optaget af, at Dækspecialisten A/S tager et samfundsansvar. Han er især fokuseret på, at virksomhedens produktion sker på en stadig mindre miljøbelastende måde. I 2021 udarbejdede virksomheden en CSR-strategi, der er offentliggjort på virksomhedens hjemmeside. Ifølge CSR-strategien skal Dækspecialisten A/S reducere sin miljøpåvirkning i perioden fra 2021 til 2024. CSR-strategien indebærer desuden, at Dækspecialisten A/S skal offentliggøre tal for produktion samt forbrug af gummi, el og varme. Disse tal for perioden 2021 til 2024 fremgår af bilag 2 i Excel-filen.
I 2021 startede virksomheden et forsøg med at anvende 100 % plantebaseret gummi i stedet for traditionelt syntetisk gummi. Det har dog vist sig, at det kræver en længere varmehandling af dækkene, når der er anvendt plantebaseret gummi. Virksomheden har desuden i de seneste år anskaffet nye maskiner, der bruger mindre strøm.
2.1 (10 %)
Beregn indekstal til belysning af udviklingen i miljøpåvirkningen hos Dækspecialisten A/S.
De nødvendige informationer findes i Bilag 2.
2.2 (15 %)
Analyser udviklingen i miljøpåvirkningen fra 2021 til 2024 hos Dækspecialisten A/S.
De nødvendige informationer findes i bilag 2.
Analysen skal have et omfang på 150 - 180 ord.
2.3 (10 %)
Diskuter, om Anders Hjul har nået sit mål om, at Dækspecialisten skal blive mindre miljøbelastende.
Link til Excel-fil
Oplysninger til brug for Copydan
Pressemeddelelse 14. september 2023 fra Søstrene Grene
Søstrene Grene-chef med rekordregnskab: Forbrugerne køber forkælelse i en urolig tid, Jyllands-Posten d. 13. september 2024
Dette prøvesæt er omfattet af ophavsretten, jf. ophavsretslovens § 1.
Prøvesættet må alene anvendes til den på prøvesættet anførte prøve.
Al anden anvendelse af prøvesættet, herunder visning eller deling f.eks. via
internettet,
sociale medier, portaler og bøger, udgør en krænkelse af Børne- og
Undervisningsministeriets
og evt. tredjemands ophavsret og er ikke tilladt.
Overtrædelse af ophavsretten kan være erstatningspådragende og/eller strafbart.
Prøvesættet kan dog, efter at prøven er afsluttet, anvendes til undervisningsbrug på
uddannelser m.v. omfattet af den lovgivning, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet
administrerer.