Forside > Skoleservice > KiMs Historie
Danskerne får smag for snacks
I Danmark var det så godt som ukendt at spise snacks, indtil KiMs lancerede peanuts i 1963. Senere kom der også andre produkter på hylderne, men transporten ud til butikkerne gav visse problemer.

Begrebet snacks kan føres tilbage til 1928, hvor det i Harmsworth Dictionary blev defineret som, "et tilfældigt, hastigt måltid".

Snackssalget i Tyskland og England inspirerede Odense Marcipanfabrik til også at forsøge at sælge peanuts i Danmark.

I begyndelsen var de første peanuts fra Odense Marcipanfabrik dog importerede færdigvarer fra andre lande. Fabrikken ville sikre sig, at danskerne kunne lide produktet, inden man selv satte en produktion i gang. Der var dog ingen grund til nervøsitet, for danskerne viste hurtigt interesse og havde smag for snacks og peanuts i særdeleshed.
Meget mere end marcipan
Danskernes smag for peanuts betød bl.a., at Odense Marcipanfabrik planlagde fremover at lancere en snacksserie med flere snackstyper.

Ved at sælge de nye snacksvarer blev marcipanfabrikken mindre følsom over for sæsonudsving. Danskerne købte f.eks. mest marcipan i månederne op til jul. Med KiMs snacks havde marcipanfabrikken nu mulighed for at sælge andre produkter i løbet af året, og samtidig henvendte man sig til en ny gruppe forbrugere - yngre mennesker mellem 20 og 35 år.

Amerikanerne elskede snacks, og deres store forbrug fik den danske marcipanfabrik til at se lyst på fremtiden og håbe, at danskerne ville blive ligeså glade for de sprøde snacks. Fabrikken satte også sin lid til, at mere fritid og øget tv-kiggeri ville betyde større efterspørgsel på snacks.
KiMs får egne lastbiler
Men der var problemer med at får varerne kørt ud til butikkerne rundt om i Danmark. Marcipanfabrikken havde fra begyndelsen distribueret snacksprodukterne gennem et netværk af leverandører eller mellemhandlere rundt om i landet, men ofte gik der for længe mellem deres besøg ude i butikkerne. Nogle butikkerne havde derfor tomme hylder eller lå inde med snacks, der var for gamle. Løsningen blev, at marcipanfabrikken fik egne KiMs-salgslastvogne til at køre direkte ud til butikkerne.

Der var flere fordele ved den nye taktik med egne lastvogne. Først og fremmest blev KiMs i stand til at sikre kunderne friske varer med datomærkning. De hyppige besøg hos butikkerne betød også, at KiMs var bedre i stand til at sikre sig de bedste pladser i butikkerne til varerne.
KiMs som barn af Odense Marcipanfabrik Et sjovt navn til snacks Fra familiefirma til nordisk koncern Danskerne får smag for snacks KiMs i voksealderen KiMs i hård konkurrence Milpæle i KiMs historie